Karel Stolejda a Martin Veselý: Jaguar čeká zásadní proměna

Spolumajitelé Albion Cars se mají za čím ohlížet. Ve velkém rozhovoru nám ale především prozradili, na čem hodlají stavět i do let budoucích, které jsou u Land Roveru a Jaguaru plná velkých předsevzetí.

Cesty Stolejdy a Veselého se poprvé spojily před jednadvaceti lety, před patnácti roky se pak jejich osudy pevně provázaly prostřednictvím společné firmy, a pokud v následujících letech nikdo nepřijde s pomyslnou sekerou v ruce, aby tohle partnerství od sebe oddělil, jejich byznysový a kamarádský vztah má zřejmě několik dalších dekád před sebou. Je na co navazovat, protože když zůstaneme jen u posledního roku, bavíme se o víc než třech a půl tisících prodaných aut, pěti miliardách tržeb a desítkách tisíc servisovaných vozů. I firma, jíž se daří, ale někdy potřebuje refresh. Jednoduše proto, aby mohla být ještě lepší.

Jak jste se vy dva vlastně potkali?
M. V.: Byli jsme konkurenti v rámci dvou dealerství značky Volvo. Poprvé jsme se viděli někdy v roce 2003 a padli jsme si do oka. Začali jsme se přátelit, až se to přetavilo v to, že jsme v roce 2009 spolu začali podnikat.

Máte své stoly v jedné kanceláři. Máte to tak od začátku?
K. S.: Je to tak a měnit to nebudeme, byť jsme každý úplně jiný.

Jací?
M. V.: Já jsem ten kladný, Karel je ten záporný (smích).
K. S.: I když jsme každý jiný, nikdy jsme se ale pořádně nepohádali. Naučili jsme se respektovat chyby toho druhého. Je to něco jako dokonalé manželství, kdy se i přes nějaký nesoulad pokaždé na konci dokážeme domluvit.

Přesto jste ale letos dotáhli změnu řízení firmy...
M. V.: Máme nového ředitele a minoritního společníka, který výkonně řídí všechny firmy. My jsme se stáhli do představenstva a řešíme hlavně dlouhodobé strategické plány.

Proč se to odehrálo?
K. S.: Děláme to spolu patnáct let a firmě jsme dávali první poslední. Prostě jsme firmou žili. Loni jsme se ale dostali do fáze, kterou si řada podnikatelů neumí uvědomit, kdy jsme si všimli, že jsme svým způsobem unavení, a hrozilo, že by to mohlo firmu trošku brzdit. Tím, jak jsme ve vedení dva, vždy to fungovalo tak, že si všechno musíme navzájem odargumentovat. A ten, co chtěl něco prosadit, musel udělat maximum, aby toho druhého přesvědčil. Tím jsme se vyhýbali chybám, ale začalo nás to zdržovat.
M. V: Něco podobného jsme zažili už jednou někdy před osmi lety, kdy jsme si najali poradenskou firmu, která nám pomohla s restrukturalizací té naší. To nás nakoplo a my jsme pokračovali dalších šest sedm let, než jsme přišli na to, že jsme zase v podobné fázi a je znovu potřeba s tím něco dělat. Ideálně někomu svěřit výraznou část pravomocí.
K. S: Přiznat si ale to, že by firmu mohl někdo řídit lépe než my, je hodně těžké. Znovu jsme si tak najali poradce, který nám s tím pomohl. Jeho lidem jsme řekli, že se chceme z vedení stáhnout, byť ne úplně. Zároveň jsme ukázali na kolegu, ze kterého jsme chtěli udělat výkonného ředitele celé firmy a minoritního společníka.
Kouč ho pak „učil“ být generálním ředitelem, který nám bude umět reportovat dostatek informací, abychom neměli důvod mu do toho zasahovat. Nás zase musel vytrénovat v tom, abychom věděli, na jakých konkrétních poradách máme být, jak získávat potřebné informace a jak do firmy zasahovat. Dnes tak nechodíme na všechny porady, ale jednou za měsíc se účastníme porady představenstva, kde nás dílčí ředitelé informují o tom, co se děje a co se bude dít. My k tomu pak přidáváme naše názory. Jednou týdně pak máme s generálním ředitelem poradu jen ve třech, kde se bavíme o hlavním směřování.

Má taková proměna řízení ale nějaký vliv na zákazníky?
K. S: Chceme, aby se zákazník dozvěděl, že jsme velcí. Začínali jsme s deseti lidmi a dnes nás je skoro čtyři sta. Zároveň ale nechceme být velká korporace, takže za každou cenu chceme zachovat principy, kdy máme strukturu řízení, která je udržitelná, funkční a profesionální.
M. V: Hlavně jsme ale získali čas, abychom se mohli věnovat tomu, co se klientů přímo týká. Získali jsme nadhled, neztrácíme čas operativou, ale věnujeme se strategickým věcem. Máme možnost chodit mezi klienty, se kterými si můžeme v showroomech povídat a získat tak mnohem větší povědomí o jejich potřebách. Stejně tak se víc můžeme bavit s našimi zaměstnanci a komunikovat s nimi na denní bázi. Mít luxus v podobě volného času, kdy můžeme vyjít z kanceláře, je hrozně důležité.

Na co se zaměřujete?
K. S.: Máme produkt stejný jako každý jiný prodejce. Čím se ale snažíme odlišit, a teď ještě s větším důrazem, jsou výjimečné služby, jejichž exkluzivita se bude ještě prohlubovat, tak, jak si značky Jaguar a Land Rover zaslouží. Chceme, aby jejich prostřednictvím mezi zákazníkem a námi vznikl vztah, díky kterému s námi zákazník zůstane.

S tím souvisí i váš slogan Maximálně osobní?
K. S.: Je to tak. Chceme být maximálně osobní ve všech rovinách. Směrem k zákazníkovi, který se u nás bude cítit maximálně osobně. Chceme, aby to maximálně osobní bylo i mezi zaměstnanci.

Máte nějaký konkrétní příklad?
K. S.: Vezměme si třeba podepisování nějakých listin. Může jich být deset, ale pak je otázka, jestli to je maximálně osobní, když se musíte probírat horou papírů. Je nutné, aby to zákazník dělal? Jak se u toho bude cítit? Není toho moc? Nebude ho to zdržovat? To je ta zákaznická stránka. Pak je tu ta zaměstnanecká, kdy ty papíry někdo musí zpracovat, archivovat. A zase se ptáme: Je tahle administrativa efektivním využitím jeho času? I proto jsme hodně času věnovali digitalizaci a automatizaci podobných procesů. Vše je transparentní a pohodlnější pro obě strany. Základem je zjišťovat, jak se lidé ve spojení s naší firmou cítí, a podle toho procesy upravovat. Celé je to o emocích, což je něco, co je s nákupem auta spojené. Auto si kupujete, protože se vám líbí. Jste z něj nadšený. A když přijdete do showroomu, je tam usměvavá recepční, auto, které se vám líbí, a fajn prodejce, který vám ho prodá. Máte úžasný pocit a všechno je dokonalé.
M. V: Ale pak je střih a jedete do servisu. To je situace, kdy pozitivní emoce obecně chybí. Máte odřené auto, stojí vás to čas, peníze... A vy se jako zákazník z podstaty cítíte špatně. My se vám to ale ze všech sil budeme snažit zpříjemnit. Když k nám vstoupíte, pořád tam bude ta sympatická recepční, váš servisní technik, hezká kavárna, občerstvení zdarma. Příjemné prostředí s příjemnými lidmi, nikoliv místo, kde byste se báli, že vám někdo vynadá, co jste s autem provedli. Mimochodem i proto pořád trváme na tom, že ve firmě máme poslední slovo při přijímání zaměstnanců, kteří přijdou do přímého kontaktu se zákazníkem. Věříme, že za ty roky už dokážeme poznat, jestli dotyčný bude fungovat tak, jak si představujeme. Zážitek u nás by měl být takový, jako když například přijdete ke konzultantovi nadnárodní poradenské společnosti, který se vám maximálně věnuje, což se pozná třeba tak, že během doby, kdy
s vámi mluví, nikomu nezvedá telefon nebo mu další člověk nervózně neklepe na rameno. Je tu jen a jen pro vás.

Letos jste si také objednali druhý narozeninový dárek – nové logo, které pro vás dělalo grafické studio Aleše Najbrta...
M. V: Když něco děláme, děláme to naplno. Řekli jsme si, že i rebranding chceme udělat nejlépe, jak to jen jde, což poměrně logicky vedlo k tomu, že jsme hledali toho nejlepšího člověka v Česku, a to je Aleš Najbrt. Vytvořil moderní logo ve tvaru stylizovaného srdce (respektive loga), které se prolíná dealerstvími jednotlivých značek v rámci skupiny a sjednocuje je.

Jak vznik loga probíhal?
K. S.: Na několika schůzkách jsme Aleši Najbrtovi odvyprávěli historii, hodnoty společnosti, co mělo vyjadřovat staré logo, jací jsou naši zákazníci apod. Za tu dobu poznal i nás. Pak nám ukázal osm různých variant, od konzervativních až po nejprogresivnější. A právě tu nejodvážnější jsme si vybrali.

Probrali jsme, co je za vámi. Před vámi a vašimi zákazníky je ale elektromobilita.
M. V: Máte pravdu, například u Jaguaru dojde k zásadní proměně. Modely, které dnes prodáváme, se během pouhých dvou let obmění a na zákazníky čekají tři elektrické modely, které budou velmi luxusní. Poslední spalovacím Jaguarem bude model F-Pace. Poté začne nová éra značky Jaguar. Asi mohu říct, že už jsme viděli tajné koncepty nových modelů elektromobilů, a myslím, že minimálně jejich podoba způsobí velké pozdvižení. Je to něco úplně jiného, než na co jsme doposud byli zvyklí. Důležité je také říct, že v Česku všichni dosavadní dealeři dostali výpověď a pouze dvěma subjektům se podařilo znovu získat licenci. My jsme jedním z nich, takže značka Jaguar tady s námi bude i v nové éře. Pokud jde o Land Rover, tam proměna tak radikální nebude. V dalších letech přijdou hybridní verze i elektrické modely. První elektrický Range Rover se začne prodávat už příští rok.

Jak na to zákazníky připravujete?
K. S.: Prostřednictvím zkušebních jízd jim umožňujeme, aby si elektromobil zkusili, aby z něj neměli obavy. A vedle toho jim nabízíme pomoc s dalšími službami, typicky s instalací domácí dobíjecí stanice nebo konzultacemi v souvislosti s dotací na pořízení elektromobilu. Je důležité odbourat strach z neznámého. Ať už vlastní zkušeností, nebo sdílením zkušeností jiných zákazníků. To vnímám v první fázi jako to nejdůležitější, protože když se při debatách o elektromobilitě lidí například v restauraci zeptáte, kdo elektromobil řídil, kladně odpoví málokdo.

Přijmou vaši zákazníci novou éru?
M. V: Nemám obavy, že by to bylo jinak. Přirovnávám to ke konci éry tlačítkových mobilních telefonů. Spousta lidí říkalo, že telefony s dotykovým displejem nepřijmou, ale podívejte se, jak to dopadlo. Je fakt, že u telefonu hodně pomohl entertainment, který s ním jeho majitel dostal, ale podobné to bude i u elektromobilu. Čím víc automobil bude spolupracovat s vaším telefonem a domácností, tím víc bude neoddělitelnou součástí vašeho světa. Teď to možná zní příliš futuristicky, ale taková budoucnost je doslova za rohem.
K. S. Já si myslím, že velkým propagátorem elektromobility budou ženy. V elektromobilu se nemusí řadit a kromě dobíjení, které se odehraje přes noc v garáži, nic dalšího technického neřešíte. Už jenom to, že není potřeba jezdit tankovat, je pro spoustu žen argument ve prospěch elektromobilu.

A co ti, kteří se elektromobilům budou snažit vyhnout?
K. S.: Tušíme, že tady bude relativně velká skupina majitelů spalovacích vozů, kteří se je budou snažit udržet v provozu co nejdéle. Když si dnes koupíte nové spalovací auto, můžeme se bavit klidně o nějakých patnácti letech provozu. Proto jsme už začali pracovat na tom, abychom takovým zákazníkům byli schopni nabídnout pomocnou ruku.

Jak?
M. V.: Budeme muset delší dobu držet víc starších náhradních dílů, ale i mechaniky, kteří budou umět spalovací auta udržovat a opravovat. To je to hlavní, co můžeme nabídnout, byť to pro nás bude znamenat náklady navíc, protože vedle toho budeme muset mít i mechaniky specializované na elektromobily, kteří potřebují jiné vzdělání, než jaké dnes klasický automechanik má. To v praxi znamená, že provozování servisu pro nás bude nákladově dražší.

Takže se to projeví na cenách servisních prací?
K. S.: Ono už se to pomalu děje, ale zatím se to snažíme zpomalovat, jak to jen jde. Nicméně doba, kdy se bude cena za servisní práce zvyšovat, musí zákonitě přijít, což se rozhodně netýká jen nás. Je to problém celého segmentu. Na druhou stranu, zákazník s elektromobilem oproti tomu se spalovacím vozem absolvuje servisních prohlídek výrazně méně. Tím se celková částka vydaná za servis elektromobilu ve srovnání se spalovacím vozem dostává do rovnováhy.

Další novinky

Jaguar odhalil Type 00. Nezaměnitelný, nečekaný a dramatický.

Jaguar odhalil Type 00. Nezaměnitelný, nečekaný a dramatický.

Jaguar odhalil nezaměnitelnou, neočekávanou a dramatickou podobu značky, která pokračuje ve své transformaci. Type 00 (vyslovujte Type Zero Zero) ztělesňuje tvůrčí filozofii Jaguar – výjimečný modernismus – následující debut nové identity značky.

Zjistit více
Toto je nový Jaguar. Odvážný. Dramatický. Neohrožený.

Toto je nový Jaguar. Odvážný. Dramatický. Neohrožený.

Jaguar zveřejnil upoutávku na svou novou dramatickou designovou filozofii – Výjimečný Modernismus, která bude inspirovat budoucí vozy značky.

Zjistit více
Jaguar slaví výročí svého sportovního modelu vydáním finální edice F-Type

Jaguar slaví výročí svého sportovního modelu vydáním finální edice F-Type

Poslední Jaguar F-Type, sportovní vůz vyrobený ve výrobním závodě automobilky v Castle Bromwichi, bude zařazen do sbírky Jaguar Heritage – přesně 50 let od chvíle, kdy z výrobní linky sjel poslední Jaguar E-Type.

Zjistit více
BCC Car Rally 2024: Nejisté počasí, skvělá trať a napínavý hokejový přenos

BCC Car Rally 2024: Nejisté počasí, skvělá trať a napínavý hokejový přenos

V sobotu 25. května se v okolí Prahy uskutečnil další ročník BCC Car Rally, jejíž cíl byl stejně jako v minulých letech před čestlickým dealerstvím Albion Cars. A jaké to letos bylo?

Zjistit více
Jaguar oslavuje devět dekád inovací speciální edicí modelu F-Pace

Jaguar oslavuje devět dekád inovací speciální edicí modelu F-Pace

Jaguar oslavuje 90 let průkopnického designu, výkonu a inovací a přibližuje se k plně elektrické budoucnosti s novou výjimečnou edicí jednoho ze svých nejúspěšnějších vozů – luxusního výkonného SUV F-Pace.

Zjistit více
Nezaměnitelný zvuk Jaguaru F-Type se uchová v Britské knihovně

Nezaměnitelný zvuk Jaguaru F-Type se uchová v Britské knihovně

Značka Jaguar bude od roku 2025 nabízet moderní, luxusní a plně elektrické vozy, a tak se automobilka podělila s Britskou knihovnou a dalšími institucemi o zvukové nahrávky svého ikonického sportovního automobilu Jaguar F-Type s osmiválcovým motorem. Ty byly pořízené jak z interiéru, tak z vnější karoserie vozu a zachycují nezaměnitelný zvuk tohoto vozu. Díky tomuto kroku si budou moci už navždy lidé po celém světě vychutnat zvuk posledního sportovního vozu značky Jaguar se spalovacím motorem.

Zjistit více
Jaguar odhalil kolekci modelů E-type ZP jako poctu prvním vítězstvím tohoto legendárního vozu

Jaguar odhalil kolekci modelů E-type ZP jako poctu prvním vítězstvím tohoto legendárního vozu

Oddělení Jaguar Classic oslavuje vítěznou historii ikonického modelu E-type výrobou sedmi exkluzivních párů vozů E-type ZP. Tyto nové sběratelské kousky vzdávají hold prvním vítězstvím automobilů E-type, které byly vyrobeny pod projektovým označením ZP. Lehce upravené závodní vozy slavily svá první vítězství jen několik měsíců po představení legendárního modelu v roce 1961.

Zjistit více
Aňa Geislerová: Emoce? Ty často bolí

Aňa Geislerová: Emoce? Ty často bolí

Jedna z tria umělecky nadaných sester nehraje divadlo, prý ho nemá v srdci. Zato na plátně exceluje, za což si odnesla nespočet cen, včetně pěti sošek Českých lvů. Občas jde s kůží na trh, když okomentuje společenské dění a priori to politické. Moc to neřeší, je přímá a zdá se být nekompromisní. Jen pár hodin před rozhovorem na svém Instagramu publikovala stories s českým expremiérem a jeho minulostí. A v jedné z posledních rolí se blýskla jako prezidentka. Je všechno jen náhoda? Vyzpovídali jsme naši ambasadorku Aňu Geislerovou!

Zjistit více
Jaguar Land Rover investuje v příštích pěti letech 15 miliard liber do vývoje elektrických vozů

Jaguar Land Rover investuje v příštích pěti letech 15 miliard liber do vývoje elektrických vozů

Automobilka Jaguar Land Rover oznámila plány na urychlení svého přechodu na pozici předního světového výrobce moderních luxusních vozů. Navíc její výrobní zařízení v Halewoodu ve Velké Británii se stane plně elektrickým výrobním závodem. Nová generace JLR architektury středně velkých SUV, elektrifikovaná modulární architektura, bude nyní čistě elektrická.

Zjistit více
BCC Car Rally je rok od roku lepší! Přesvědčili jsme se minulou sobotu

BCC Car Rally je rok od roku lepší! Přesvědčili jsme se minulou sobotu

Uplynulý víkend byl v roli krásného jarně-letního počasí a lákal vyrazit ven. Jsme rádi, že řada lidí toho využila a vyrazila se podívat na krásné sportovní vozy na další ročník stylové Car Rally, jejíž jsme partnery.

Zjistit více
Jaguar odhalil I-Type 6: Nejmodernější plně elektrický závodní vůz značky v historii

Jaguar odhalil I-Type 6: Nejmodernější plně elektrický závodní vůz značky v historii

Tým Jaguar TCS Racing odhalil závodní vůz Jaguar I-Type 6 navržený pro šampionát ABB FIA Formula E World Championship 2023 představující inovativní plně elektrickou kategorii motoristického sportu, která vstupuje do éry třetí generace.

Zjistit více
Jaguar slaví 75 let speciální edicí modelu F-Type

Jaguar slaví 75 let speciální edicí modelu F-Type

Jaguar F-Type patří mezi poslední sportovní vozy značky Jaguar s bohatým rodokmenem, který započal již před 75 lety. Zahrnuje řadu nejvíce ikonických modelů, které kdy byly vyrobeny.

Zjistit více
Jaguar prodlužuje záruku všech svých vozů ze tří na pět let

Jaguar prodlužuje záruku všech svých vozů ze tří na pět let

Značka Jaguar zavádí novou pětiletou záruku pro celou svou řadu vozidel, včetně plně elektrického modelu Jaguar I-Pace a všech plug-in hybridních vozidel.

Zjistit více
Závodní úspěch Jaguaru inspiroval limitovanou edici F-Pace SVR

Závodní úspěch Jaguaru inspiroval limitovanou edici F-Pace SVR

Exkluzivní Jaguar F-Pace SVR Edition 1988 je první limitovanou edicí nejvýkonnějšího SUV automobilky Jaguar, kterou vytvořili experti na personalizaci z oddělení SV Bespoke.

Zjistit více
Jaguar přichází s novými šestiválcovými modely F-Pace 300 & 400 Sport

Jaguar přichází s novými šestiválcovými modely F-Pace 300 & 400 Sport

Nabídka modelu Jaguar F-Pace se rozšiřuje a nově do ní přichází dynamické modely 400 Sport a 300 Sport. Zákazníci tak mají k dispozici širší možnosti volby a více dostupných technologií.

Zjistit více

Tato webová stránka používá cookies

Za účelem zkvalitnění našich služeb používáme na této stránce soubory cookies. Pro více informací přejděte na
Podmínky pro používání internetových stránek.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.