„Doktor Landroverista“ Petr Martinov: Užívat si každý den

Patří k těm typům lidí, jejichž koutky úst naznačují permanentní úsměv. MUDr. Petr Martinov je zkrátka vřelý a až nakažlivě pozitivní chlap, jehož (ne)nabídnutému tykání při vítání ve dveřích jeho domku na sjezdovce v Peci nešlo odolat. Na papíře přesto zůstaneme u patřičnějšího vykání. Majitel několika zdravotnických zařízení, lyžařských vleků a čtyř vozů z dílny Jaguar a Land Rover si užívá čerstvého důchodu, byť stále aktivně ordinuje. Lyžuje, po Krkonoších jezdí na horském kole, nově objevuje golf nebo si zajede do Albionu jen tak na kafe. Nadšený fanoušek „aut s duší“ a stejně takový zákazník našeho dealerství.

Jak se z kluka z hor stane pan doktor?

Děda a táta byli cukráři. Kdyby byla normální doba, taky bych byl cukrář, ale protože nám komunisti všechno sebrali, hledal jsem východisko a vyšla mi medicína. Jako syn živnostníka jsem měl sice problém se tam dostat, ale podařilo se.

Vím ale, že to nebylo úplně jednoduché…

Napoprvé mě nevzali, tak jsem šel dělat jadernou fyziku do Prahy, abych nemusel na vojnu. K tomu jsem začal dělat vrcholově lehkou atletiku, závodil jsem za klub Slavia VŠ Praha. A ještě jsem docházel na Ježkovu konzervatoř, kde jsem dělal klavír. Po roce přišly znovu přijímačky na medicínu a znovu mě nevzali. Tak jsem se naštval, vzal jsem všechny materiály, olympiády a maturitní vysvědčení, objednal jsem se u pana děkana a rozjel jsem se za ním. Byl to boží člověk. Řekl mi, že potřebuju mít dělnický původ. Ať si ho pořídím a že mě za rok vezme do školy.

Jak se pořizuje dělnický původ?

Vzal telefon, zavolal do nemocnice, že tam posílá kluka a aby mě zaměstnali jako zřízence. Zaměstnali mě na neurochirurgii. A skutečně mě po roce vzali na medicínu. Uplynulo šest let, odpromoval jsem a automaticky jsem chtěl jít dělat neurochirurgii. Seděl tam kádrovák a říkal: Dobrý den, soudruhu doktore. Víte, u nás je zvykem, že naši absolventi bývají alespoň kandidáti KSČ. To jsem nemohl udělat, to by mě táta zabil. Tak jsem poděkoval a zabouchl za sebou dveře.

Co bylo pak?

Vrátil jsem se na hory a hledal jsem obor, který by se dal dělat na nejvyšší úrovni. V té době bylo v Trutnově špičkové onkologické pracoviště, které mělo osvíceného primáře. Pracoval v Británii, přivezl metody, nakoupil ozařovače. A tam jsem zůstal 30 let. Pan primář si otevřel soukromou praxi a já jsem ji po něm převzal. Dnes je to už 8 let, co vlastním a provozuju onkologické centrum se specializací na rakovinu prsu. A po spoustě peripetií, práce i peněz se nám podařilo založit Mamma centrum v Trutnově. U žen děláme prevenci a každý rok objevíme jen v našem okrese 100 nových nádorů prsu. A přes 90 % žen je vyléčených. Proto se věnujeme prevenci. S manželkou vlastníme ještě neurologickou ordinaci.

Líbí se mi, s jakým nadšením o své práci mluvíte.

Protože je to milá, příjemná práce, kde jsou vidět dobré výsledky a je patrný vděk žen, které se vyléčily. Začínal jsem vlastně od nuly, všechno jsme si udělali sami a mě fakt těší, že se nám podařilo otevřít dobrá pracoviště. Děláme celou onkologii, kompletní preventivní vyšetření. Máme i speciální digitální dermatoskop s umělou inteligencí a vyšetřujeme mateřská znaménka. A provádíme i léčbu vysokodávkovaným vitaminem C.

To je teď hodně skloňované téma. K čemu slouží?

V gramových dávkách je to dobré na povzbuzení imunity. V dávkách desítek gramů a víc umí dokonce působit na rakovinu. To je zajímavé… Bohužel to neproplácí pojišťovna.

Počítám, že nestačí spolykat patnáct 1000mg tablet šumivého vitaminu C?

Kdepak, ústy to nejde. To musí přijít přímo do žíly. I kdyby člověk snědl 100 tablet, je to úplně jedno. Jsou to jen vyhozené peníze. Vstřebají se řádově stovky miligramů, maximálně 500 mg, všechno ostatní jde ledvinami pryč. Lidi se o sebe čím dál víc starají, a protože vitamin C funguje i jako prevence, mají o to zájem.

Jaká jiná prevence vůči rakovině existuje?

Zdravý rozum a životní styl. Vznik rakoviny je multifaktoriální. Působí genetika, stravovací návyky, stres, životospráva, náhoda, a když se ty faktory potkají, máte smůlu. Podle mě je jeden z nejvíce vyvolávajících faktorů stres. A pak jsou samozřejmě některé typy rakoviny přímo úměrné tomu, jak se sebou zacházíme. Třeba vztah rakoviny plic a kouření. Jednoznačně prokázáno. Nebo kouření s tvrdým alkoholem – tak vzniká rakovina dutiny ústní.

S covidem přišel najednou boom vitaminu D, o kterém většina populace ještě před dvěma lety moc nevěděla.

To je taky správné. Většina populace má jeho hladinu nižší, což je chyba. My u nemocných pacientů vždycky zjišťujeme jeho hodnotu a doplňujeme ho kapkami, aby se to ustálilo.

Tablety a kapky jasně. Jak je to s chytáním vitaminu D sluněním? Jaký je názor onkologa na nadměrné opalování?

Je to jako se vším. Přiměřeně. Jídlo, alkohol, pohyb, slunce. Všechno – ale přiměřeně. Nic nepřehánět, to je nejlepší recept na život.

Co je konkrétně s opalováním špatně?

Několik věcí. První jarní spálení je nejhorší. Každé spálení je špatné, jelikož kůže má svoji paměť, a spálení si pamatuje. Ale každý má jiný typ kůže. Sluníčko je přiměřeně zdravé, ale ne přes poledne, ne přímé. Zkrátka takové to naše normální „hoďku ráno, hoďku odpoledne“, ale ne někde v tropech… Je to pozitivní právě kvůli vitaminu D a kvůli kostem, proti osteoporóze. A kvůli psychice. Slunce nám dělá strašně dobře. Vždyť to víte sám. (smích)

Děti mazat?

Mazat padesátkou. Určitě. Teď jsou tak dobré krémy, že by se vlastně děti neměly spálit. A to je základ.

Dočetl jsem se, že u melanomů je za posledních 10 let dvojnásobný nárůst. Čím to je?

Jo, to, kdybych věděl, tak dostanu Nobelovku. Velký výskyt je třeba u skandinávských národů. Například Norové si berou jednou za dva roky dva měsíce dovolené. Přijedou na jih k moři a tam se na dva měsíce vyvalí... Celý rok je kůže zahalená – a pak tohle. Tam je ten výskyt veliký. Proto radím lidem, že kdo k tomu má dispozici, rozhodně by si měl jednou za rok zajít na vyšetření.

Co děláte pro prevenci vy? Jak žijete?

Dělal jsem atletiku a amatérsky jsem lyžoval, což je moje celoživotní vášeň. Teď nejezdily vleky, takže jsem přidal skialpy a samozřejmě horské kolo, i když já už elektro. A taky objevuju golf. Jedna parta kamarádů mi dala k narozeninám bag a hole a druhá parta voucher na Slovensko. Tak jsem si tam byl teď dělat zelenou kartu. A bylo to hrozně příjemné. Úžasná lokalita, 18jamkový golfový resort, borovicový háj na písečných dunách, spousta jezírek. Krásné. Jsem rád, že jsem s tím začal. Až se nebudu moct hýbat, tak mi zůstane golf. (smích)

Vím, že vlastníte i několik vleků. Jak k tomu došlo?

Vždycky jsem miloval lyžování, a když se narodila dcera, začal jsem ji ve čtyřech letech trénovat. A platil jsem a platil – a najednou jsem zjistil, že nemám peníze. Sloužil jsem jako mourovatej, a neměl jsem na to peníze?! Řekla jsem si – postavím vlek. A tak jsme se společníky postavili jeden vlek, pak druhý, třetí, pátý... A ve finále jsme vybudovali lyžařský areál v Mladých Bukách, pak jsme postavili tři vleky tady v Peci pod Sněžkou, potom lyžařský areál v Dolním Dvoře i v Černém Dole. Byl to vývoj. Pak jsme to prodali a momentálně vlastním sám v Peci tři vleky a ten menší dětský areál v Dolním Dvoře.

Trénovat jste ale nepřestal a dcera slavila úspěchy.

Byla dlouholetou členkou sjezdařského A týmu reprezentace, stala se několikanásobnou mistryní republiky, je akademickou mistryní světa, bodovala v evropských pohárech, jela i pár svěťáků, vyhrála nějaké závody jihoamerického poháru. Ale to z platu lékaře nešlo financovat. Provedl jsem ji tím sportovním životem až do zranění, po kterém skončila. A mně to zůstalo jako vášeň a koníček. Lyžuju denně, proto bydlím na sjezdovce. Lyžáky si nazouvám v kuchyni. (smích)

Stále aktivně ordinujete?

Jo. Dělám sice na zkrácený úvazek, dva tři dny v týdnu. To víte, jsem 57. ročník, už jsem v důchodu. Kromě toho se starám o ty vleky. Není to takový moloch jako kdysi, ale i tak je to nějaká údržba.

Jste fanda do aut, ale cesta k nám do Albionu vám chvíli trvala…

Jsem celoživotní fanda do aut. Snad 25 let jsem neměl jiné auto než Jeep nebo Dodge. Krásný, jenže už jsou starý. A nový Jeep není. Tak jsem začal pátrat. Vyzkoušel jsem snad všechna SUV těch největších značek. Až mi zeť od vás přivezl na vyzkoušení Range Rover Velar. Jakoby silniční auto, ale přitom vyjede všude. Tady jsem ho zvedl a vyjel bez problémů nahoru na sjezdovku. Vždycky říkám, že německá auta jsou pro lidi bez fantazie, a já chci, aby měla duši. Přál jsem si, aby portfolio značky bylo širší, aby měly i manželka s dcerou vůz od stejné značky. A co je nejhlavnější… auto si kupuju podle lidí. Když tam bude debil, tak si ho prostě nekoupím. Měl jsem zkušenost i z konkurenčního dealerství, kde jsem po třech minutách zjistil, že o daném autě vím víc než prodejce. Strašné...

U nás je všechno v pořádku?

V Albionu jsou prodejci moc fajn, pohodoví kluci, kteří o autech hodně vědí. Mám prostě rád, když je v dealerství pohoda, a já tam jezdím jako domů. Manželka má od vás Jaguar E-Pace a je nadšená, sedla do něj – a nádhera, i v zimě se choval krásně. A pro dceru, ta ještě studuje, mi Lukáš Pajer (náš prodejce – pozn. redakce) sehnal přes vaše kluky z bazaru asi dvouleté Disco Sport. Už chci u téhle značky zůstat.

A se servisem jste spokojený?

Naprosto. Je to nádherné a baví mě to. Lidi mě u vás baví. Na servisu mi poskytnou vždy přesně to, co potřebuju, a ještě mi celé auto vyleští. Parádní. A byť jsem dostal pár varování, musím říct, že všechna čtyři auta, co od vás mám, fungují bez problémů. Já kolikrát jedu okolo a zajedu si k vám dát jenom kafe. Baví mě i ta hrdost na značku. Když mám Land Rover, tak je nejlepší na světě. Každá liška prostě chválí svůj ocas. A tak by to mělo být!

Jezdil jste k nám ještě na původní adresu. Co říkáte na nový showroom a zázemí?

Už starý barák mi proti konkurenci připadal úžasný. Říkal jsem si, co může být lepšího. Pak jsem jel poprvé K Chotobuzi 333, už z dálky koukám, říkám, to není možný, kdo v dnešní době postaví takový barák. To muselo stát raketu! A pak mě dostala ta servisní dílna. Jak tam přijdete… U vás jsou i fajn holky na recepci, to mám rád. A pak projdete showroomem až k prosklené stěně na servis a koukáte se dolů – dokonalé. Tak si to představuju. To si i rád připlatím za servis. (smích)

Zmiňoval jste i bazar. Co na něj říkáte?

Michal (náš vedoucí prodeje ojetých vozů – pozn. redakce) se zákazníkům skvěle věnuje, je moc fajn. Když k vám přijedu, zastavím se i za ním v patře. Takže barák je nádherný, musím pány majitele pochválit.

Jaké máte plány na důchod?

Zůstat dlouho mobilní, zlepšovat se v golfu a lyžovat do stovky. (smích) Sranda byla, když jsem kupoval Velara. Byl jsem za svým ekonomem. Říkal jsem mu – co myslíš, není to drahý? A on mi řekl – kolik si myslíš, že si ještě v životě koupíš nových aut?! Zamyslel jsem se – no jo, aby to nebylo poslední. (smích) Někomu auta neříkají nic, ale mně prostě hodně.

A ještě bych si přál, abychom byli všichni, i děti a vnoučata, zdraví. Rodinný život nám funguje, jsme tady spokojení. Chtěl bych na horách zestárnout a umřít. Nestavím si vzdušné zámky. Kolik mi je. 64? Tak ještě abych mohl 20 let jezdit do Albion Cars na kafe. (smích) Mé krédo zní – užívat si každý den a nekazit si život blbostmi.

Text: Aleš Wallcon, Foto: Daniel Martinek

Další novinky

Továrna Jaguar Land Rover nově využívá robotického hlídacího psa

Továrna Jaguar Land Rover nově využívá robotického hlídacího psa

Závod Jaguar Land Rover na výrobu a testování elektromobilů v Coventry rozšířil svůj seznam nových zaměstnanců o nevšedního kolegu v podobě čtyřnohého robotického psa jménem Rover.

Zjistit více
Herec Hynek Čermák je v autě jako doma: Radši přespím v obytňáku než v hotelu, říká

Herec Hynek Čermák je v autě jako doma: Radši přespím v obytňáku než v hotelu, říká

Oblíbený český herec Hynek Čermák dává před rychlými auty přednost terénním vozidlům. Jako celoživotní fanoušek značky Land Rover nám prozradil, že ve svém voze spí kolikrát mnohem radši než na hotelu.

Zjistit více
Land Rover představuje Classic Defender V8

Land Rover představuje Classic Defender V8

Nejikoničtější vůz s pohonem 4x4 na světě je nyní vyráběn na zakázku. Classic Defender V8 by Works Bespoke rozšiřuje nabídku renovačních služeb oddělení Land Rover Classic o zcela unikátní vozy. Works Bespoke dovoluje jednotlivcům realizovat svou vizi Classic Defenderu a představuje vrchol personalizace.

Zjistit více
Land Rover představuje nový Range Rover Riviera Edition

Land Rover představuje nový Range Rover Riviera Edition

Nový Range Rover SV Riviera Edition je ztělesněním moderního luxusu u moře. Díky exkluzivnímu designu od SV Bespoke vzdává hold jedinečnému životnímu stylu úchvatných evropských pobřeží. Produkce tohoto vozu je omezena na pouhých deset exemplářů a svou premiéru si odbyl na výstavách Range Rover Houses v Cannes a na Mykonosu.

Zjistit více
Mechanik Albion Cars se umístil na 3. místě v soutěži Everyday Legend

Mechanik Albion Cars se umístil na 3. místě v soutěži Everyday Legend

Mechanik Svatopluk Helešic z brněnské pobočky Albion Cars obsadil krásné 3. místo v kategorii Technik roku v mezinárodní soutěži Everyday Legend pořádané automobilkou Jaguar Land Rover v rakouském Salcburku.

Zjistit více
Nový Range Rover Sport SV Edition Two: Definice sportovního luxusu s moderními prvky designu

Nový Range Rover Sport SV Edition Two: Definice sportovního luxusu s moderními prvky designu

Range Rover Sport SV díky poprvé na světě použitému systému podvozku 6D Dynamics a dynamickým schopnostem nastavuje laťku ve svém segmentu.

Zjistit více
Grand Tour d’Albion: Klienti zažili neobvyklý večer v lomu Velká Amerika

Grand Tour d’Albion: Klienti zažili neobvyklý večer v lomu Velká Amerika

Tajemné, exkluzivní a překvapivé. Takové jsou akce Albion Cars v rámci letošní série Grand Tour d’Albion.

Zjistit více
Defender slaví 70 let partnerství s Červeným křížem

Defender slaví 70 let partnerství s Červeným křížem

Defender oslavuje přelomový okamžik ve spolupráci s Britským červeným křížem, neboť si připomíná 70 let svého humanitárního partnerství – jednoho z nejdéle trvajících charitativních partnerství svého druhu na světě.

Zjistit více
Land Rover představuje kolekci Range Rover Sport SV Celestial

Land Rover představuje kolekci Range Rover Sport SV Celestial

Značka Range Rover odhalila exkluzivní kolekci na míru vyrobených vozů Range Rover Sport SV, z nichž každý nabízí sofistikovanou a rafinovanou vizi moderního luxusu.

Zjistit více
Nový Defender OCTA je tady. A stojí vážně za to!

Nový Defender OCTA je tady. A stojí vážně za to!

Představujeme vám nového hrdinu originální britské dobrodružné značky Defender: nový Defender OCTA. Nejdrsnější, nejschopnější a nejluxusnější verzi z rodiny nezastavitelných vozů s pohonem všech kol, který posouvá schopnosti Defenderu 110 na bezkonkurenční úroveň.

Zjistit více
Albion Cars Off-Road Day 2024: Slunečný den a skvěle připravená trať zajistily dokonalý zážitek

Albion Cars Off-Road Day 2024: Slunečný den a skvěle připravená trať zajistily dokonalý zážitek

Ve středu 5. června si řada našich klientů a hostů užila v Trial Parku Sklenka nedaleko našeho čestlického dealerství nádherný den. Další ročník oblíbeného Albion Cars Off-Road Day vyšel na jedničku, a to nejen díky ideálnímu počasí a skvěle připravené trati, ale také díky všem hostům, kteří na Sklenku dorazili.

Zjistit více
Nový Defender posouvá luxusní dobrodružství do nových výšin

Nový Defender posouvá luxusní dobrodružství do nových výšin

Defender díky řadě vylepšení napříč celou modelovou řadou posouvá luxusní dobrodružství na novou úroveň. Uvedení nové 110 Sedona Edition a zjednodušených stupňů výbavy pak usnadňuje výběr dokonalého Defenderu.

Zjistit více
Nový elektrický Range Rover: Testován tak, aby byl lídrem

Nový elektrický Range Rover: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric se stane lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami na světě. Čistě elektrický pohon je aktuálně testován v extrémních teplotách od -40 °C za polárním kruhem po +50 °C v rozpálených pouštích Blízkého východu.

Zjistit více
Výkon brzd Range Roveru Sport SV nastavuje nové standardy

Výkon brzd Range Roveru Sport SV nastavuje nové standardy

Moderní luxusní výkonná vlajková loď Range Roveru, Range Rover Sport SV MHEV, poháněná zážehovým V8 Twin Turbo s výkonem 635 koní, nedávno prokázala výkon a odolnost svého volitelného karbon-keramického brzdového systému. Absolvovala totiž dva týdny ježdění na okruhu Algarve International Circuit s jedinou sadou brzdových kotoučů a destiček.

Zjistit více
Land Rover představil Range Rover Sport v nové výbavě Stealth Pack

Land Rover představil Range Rover Sport v nové výbavě Stealth Pack

U nového Range Roveru Sport s volitelnou výbavou Stealth Pack se nepřehlédnutelně projevuje viscerální sportovní výkon tohoto modelu. Pečlivě propracovaný design podtrhuje decentní exteriér s propracovaným prémiovým metalickým lakem Carpathian Grey se saténovou ochrannou vrstvou. Ta kontrastuje s rozšířeným černým paketem, který zahrnuje výdechy na kapotě, nápisy, spodní přední a zadní nárazníky a boční prahy v lesklé barvě Narvik Black.

Zjistit více

Tato webová stránka používá cookies

Za účelem zkvalitnění našich služeb používáme na této stránce soubory cookies. Pro více informací přejděte na
Podmínky pro používání internetových stránek.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.